راهی Ú©Ù‡ ناتی داگ 9 سال بیش با The Last of Us به آن قدم گذاشت، هنوز تا ØØ¯ زیادی تنها متعلق به آنهاست. بازی‌های انگشت‌شماری توانسته‌اند Ø·ÛŒ این سال‌ها خود را به Ú©ÛŒÙیت ارائه سینمایی این بازی برسانند. موضوعی Ú©Ù‡ به اندازه کاÙÛŒ ثابت می‌کند چرا نظر این Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ PS3 می‌توانست هنوز بدون هیچ بازسازی‌ای به کار خود ادامه دهد. همان‌قدر Ú©Ù‡ می‌توان به این دیدگاه تکیه کرد، باید از Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªÛŒ Ú©Ù‡ The Last of Us Part 1 رقم زده، توجه کرد. آنها یکی از بهترین بازی‌های تاریخ را بازسازی کرده Ùˆ آن را به Ø´Ú©Ù„ خوبی ارتقا داده‌اند. شاید نه بسته کامل اما چیزی Ú©Ù‡ اکنون پیش روی شما قرار می‌گیرد به اندازه نسخه اصلی، میخکوب‌کننده است. شاید آنچه در این بازسازی تجربه می‌کنید با بازی عرضه شده در سال 2013 ØªÙØ§ÙˆØª چندانی نداشته باشد اما اندک تغییرات ایجاد شده در گیم‌پلی، همراه با داستانی Ú©Ù‡ هنوز هم تازگی دارد Ùˆ گراÙیکی Ú©Ù‡ بالاترین استاندارد ممکن را به نمایش می‌گذارد، بسته‌ای را تشکیل داده‌اند Ú©Ù‡ می‌تواند هر گیمری را ØªØØª تاثیر خود قرار دهد. آنچه امروز ØªØØª عنوان بازی The Last of Us Part 1 عرضه شده، بازسازی است Ú©Ù‡ هیچکس به آن Ùکر نمی‌کرد اما ØØ§Ù„ا می‌تواند برای بار دیگر ثابت کند Ú©Ù‡ چرا ناتی داگ یکی از بهترین استودیوهای ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± این صنعت است.
برای تماشای بررسی ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
ØØ§Ù„ا Ú©Ù‡ می‌دانیم داستان شخصیت‌های اصلی بازی به کجا می‌رسد، تجربه مسیری Ú©Ù‡ جوئل Ùˆ الی پشت سر گذاشتن، بزرگ‌ترین امتیازی است Ú©Ù‡ این بخش از بازی به گیمر ارائه می‌کند. هنوز هم بعد از این سال‌ها The Last of Us Part 1 می‌تواند با Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù† داستانی Ù…ØªÙØ§ÙˆØª در دنیایی پسا‌آخرالزمانی، ارزش‌های روایت با تکیه بر موقعیت را نشان دهد. شخصیت‌هایی Ú©Ù‡ باید در دنیایی بی‌رØÙ…ØŒ چیزی شبیه به زندگی عادی خود را نمایش دهند. هنوز هم زنده ماندن در چنین آثاری به عنوان اولویت اول داستان مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار می‌گیرد اما اینجا تنها بهانه‌ای است برای آنچه به عنوان تراژدی نسل بشر می‌شناسیم. در میان انسان‌هایی Ú©Ù‡ برای بقا می‌جنگند، شخصیت‌های اصلی داستان هر کدام برای چیزی بیشتر مبارزه می‌کنند. اختلاÙÛŒ Ú©Ù‡ در نسخه دوم دیده می‌شود، از شروع داستان وجود داشته اما هر کدام از طرÙین به Ù†ÙØ¹ دیگری کنار می‌روند. پرداخت هر کدام از شخصیت‌های اصلی Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª رابطه آنها بزرگ‌ترین دستاورد داستانی ساخته ناتی داگ است. چیزی Ú©Ù‡ کمتر بازی دیگری به آن نزدیک شده. هرچند ساختار شباهت زیادی به یک Road Movie دارد اما دیگر قطعات این معادله ØØ±Ù‌های بسیاری برای Ú¯ÙØªÙ† دارند. دقتی Ú©Ù‡ در نوشتن دیالوگ‌ها خرج شده، هنوز هم بعد از گذشت 9 سال جذابیت خود را ØÙظ کرده. ØØªÛŒ جوک‌های بعضا بی‌مزه الی هم می‌توانند Ù„ØØ¸Ø§Øª جالبی را در میان سکوت دیوانه‌کننده این دنیای Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ§Ù†Ú¯ÛŒØ² خلق کنند. سازندگان بازی در تصمیمی منطقی به داستان این اثر در بازسازی صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ هیچ تخل Ùˆ تصرÙÛŒ نکرده‌اند اما در مقابل با ارتقا چشم‌گیر گراÙیکی، ØØ§Ù„ا شاهد سکانس‌های سینمایی به مراتب بهتری هستیم. جایی Ú©Ù‡ انیمیشن‌ها Ùˆ مدل‌سازی بازی به قدری ارتقا ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ می‌توان نمایشی خیره‌کننده از Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª را در تمامی اجزای صورت شخصیت‌ها دید.
با اینکه ناتی داگ در The Last of Us Part 2ØŒ Ø³Ø·Ø Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ از طراØÛŒ مراØÙ„ را به نمایش گذاشت اما قسمت اول هم هنوز جذابیت‌های خود را ØÙظ کرده. هر کدام از مراØÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ گیمر وارد آنها می‌شود به درستی در تناسب با ریتم Ú©Ù„ÛŒ بازی قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ همواره شاهد جریانی هستیم Ú©Ù‡ در تمام طول خود، مخاطب را درگیر باقی Ù†Ú¯Ù‡ داشته Ùˆ باعث خستگی او نمی‌شود. برای بازی‌ای Ú©Ù‡ عملا از ابتدا تا انتها یک چرخه گیم‌پلی ثابت را تجربه می‌کند، طراØÛŒ مراØÙ„ بزرگ‌ترین راهکار برای دوری از تکراری شدن است. اینجا در The Last of Us Part 1 شاید اندک تغییرات جزئی در ساختار مراØÙ„ بازی هستیم Ùˆ عملا سازندگان بازی دلیل چندانی برای ایجاد ØªÙØ§ÙˆØª نداشته‌اند. همه چیز به درستی در جای خود قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ گیمر با تعادلی میان اکشن، گشت Ùˆ گذار Ùˆ ØÙ„ کردن پازل روبرو می‌شود. همین روال برای داستان بازی هم صدق می‌کند. هرچند بازی از دید سکانس‌های سینمایی برای خود Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØª خاصی قائل نشده اما می‌بینیم Ú©Ù‡ Ù…ØÛŒØ· Ùˆ اجزای داخل آن به Ø´Ú©Ù„ مرتب روند ارائه کردن جزئیات بیشتر از داستان را برعهده دارند. دیالوگ‌هایی Ú©Ù‡ بین شخصیت‌های اصلی در Ùواصل ØªÙ†ÙØ³ÛŒ گیم‌پلی Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ´ÙˆÙ†Ø¯ØŒ جدای از ارزش‌های داستانی می‌توانند یک پیاده‌روی ساده را با بهانه‌ای برای جلب توجه گیمر همراه کنند. دنیا Ùˆ طراØÛŒ مراØÙ„ The Last of Us Part 1 درست مانند نسخه اصلی هنوز در میان بهترین‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی قرار می‌گیرد. بخشی از بازی Ú©Ù‡ در Ùواصل مشخص به میان جنگی برای درگیری با دشمن‌ها تبدیل می‌شود. اگرچه بازی اصلی سعی کرده بود این موضوع را به بهترین Ø´Ú©Ù„ ممکن مورد Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ قرار دهد اما در نهایت به بخشی از اهدا٠خود دست پیدا کرد. آنها در بازی دوم Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª قابل توجهی را در این بخش رقم زدند اما ØØ§Ù„ا سعی کرده‌اند بخشی از اندک ضعÙ‌های بازی اصلی را در بازسازی آن پوشش دهند.
همچنان زمانی Ú©Ù‡ وارد درگیری با دشمن‌ها می‌شوید، طراØÛŒ مراØÙ„ نقش چشم‌گیری در تعیین استراتژی شما دارد. راه‌های مختلÙÛŒ در بخش اکشن بازی پیش روی شما قرار می‌گیرد Ú©Ù‡ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از هر کدام می‌تواند با نتایجی Ù…ØªÙØ§ÙˆØª همراه شود. چیزی Ú©Ù‡ این بازی در بخش مبارزات سعی در ارائه آن دارد، نوعی از گیم‌پلی سندباکس است Ú©Ù‡ انتخاب Ø´Ú©Ù„ Ùˆ راه پیشروی در آن باعث ایجاد تنوع خوبی در مبارزات می‌شود. همچنان The Last of Us Part 1ØŒ شما را در موقعیت‌های سخت قرار می‌دهد Ùˆ چالش اصلی خود را از این طریق Ø´Ú©Ù„ می‌دهد. اینکه Ú†Ù‡ میزان منابع در اختیار دارید Ùˆ Ú†Ù‡ نوع دشمن‌هایی پیش رویتان قرار می‌گیرد، بخش‌های معادله‌ای هستند Ú©Ù‡ می‌تواند هر بار با نتیجه‌ای Ù…ØªÙØ§ÙˆØª همراه شود. در این بازسازی اما Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ú©Ù‡ تجربه Ú©Ù„ÛŒ هر کدام از درگیری‌ها را ارتقا می‌دهد. یکی از معدود‌ ضعÙ‌های بازی اصلی آن هم در مقایسه با آثار روز به هوش مصنوعی ارتباط پیدا می‌کند. با اینکه ساخته اصلی ناتی داگ سعی کرده بود از ساختارهای تکراری روز دوری کند اما نهایتا در این زمینه نسبت به دیگر بخش‌ها عملکرد ضعیÙ‌تری را به نمایش در آورد. اینبار اما شاهد ایجاد تغییرات اساسی در هوش مصنوعی دشمن‌ها هستیم. ØØ§Ù„ا هر کدام از دشمن‌ها نسبت به گذشته، میل بیشتری به تهاجم دارند Ùˆ راه‌های بهتری را برای انجام این کار انتخاب می‌کنند. انسان‌هایی Ú©Ù‡ به عنوان دشمن مقابل گیمر قرار می‌گیرند، به مراتب نسبت به نسخه اصلی از Ù…ØÛŒØ· Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ بهینه‌تری را صورت داده Ùˆ بیش از پیش گیمر را در موقعیت خطر قرار می‌دهند. این موضوع البته در Ø³Ø·Ø Ù¾Ø§ÛŒÛŒÙ†â€ŒØªØ±ÛŒ برای هوش مصنوعی‌های همراه صدق می‌کند. هرچند شخصیت‌های همراه کمتر خود را در موقعیت عجیب Ùˆ بعضا خنده‌دار قرار می‌دهند اما نمی‌توان از آنها انتظار رویکردی تقریبا بی‌نقص همچون نسخه دوم را انتظار داشت. هنوز هم الی در چند سانتیمتری کلیکرها ØØ±Ú©Øª می‌کند Ùˆ واکنشی را از سوی آنها نمی‌بینیم.
بخش دیگری از گیم‌پلی Ú©Ù‡ دستخوش تغییرات جزئی اما لازم شده، تیراندازی در بازی است. ØØ§Ù„ا در The Last of Us Part 1 انیمیشن‌های تیراندازی جوئل با اسلØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مختل٠تغییر کرده Ùˆ شاهد جوابگویی بهتر کنترلر نسبت به ورودی‌های گیمر هستیم. سرعت انیمیشن نشانه‌گیری Ø§ÙØ²Ø§ÛŒØ´ ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Ùˆ به نسبت گذشته جریان نرم‌تری دارد تا گیمر به Ø´Ú©Ù„ Ø±Ø§ØØªâ€ŒØªØ±ÛŒ دشمن‌های بازی را مورد هد٠قرار دهد. از سویی لگد تمامی اسلØÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ نسبت به گذشته تغییر کرده‌اند تا مخاطب در زمان تیراندازی عملکرد بهتری را از خود به نمایش در آورد. با تمام این ØªÙØ§Ø³ÛŒØ± The Last of Us Part 1 در نگاه Ú©Ù„ÛŒ شباهت بسیاری به بازی اصلی دارد Ùˆ Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ در گیم‌پلی آن به‌روزرسانی‌ Ùˆ تغییرات عمده‌ای هستند Ú©Ù‡ سعی دارند تجربه بازی را بیشتر به آثار روز نزدیک کنند. نکاتی Ú©ÙˆÚ†Ú© اما به جا Ùˆ مناسب Ú©Ù‡ در طولانی مدت Ú©ÛŒÙیت این بازسازی را ارتقا داده.
نهایتا اما باید به گراÙیک Ùˆ جلوه‌های بصری The Last of Us Part 1 پرداخت. اثری Ú©Ù‡ به Ø´Ú©Ù„ Ø§Ù†ØØµØ§Ø±ÛŒ برای PS5 منتشر شده Ùˆ به خوبی توانسته از Ø³Ø®Øªâ€ŒØ§ÙØ²Ø§Ø± جدیدی Ú©Ù‡ در اختیار اعضای ناتی داگ قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ØŒ Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کند. اینبار مدل‌های شخصیت‌ها Ú©Ù‡ در جریان گیم‌پلی می‌بینیم عملا ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ با آنچه در بخش‌های سینمایی به نمایش در می‌آید، نداشته Ùˆ تعدادی از باکیÙیت‌ترین شخصیت‌های ØØ§Ø¶Ø± در یک بازی ویدیویی را شاهد هستیم. Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª انیمیشن البته در این دستاورد، سهم بزرگی دارد. از صورت Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا بدن شخصیت‌ها با انیمیشن‌هایی همراه هستند Ú©Ù‡ در میان بهترین‌های این صنعت قرار می‌گیرند. نمایشی Ú©Ù‡ اینجا شاهد آن هستیم، تبدیلی دقیق از بازی بازیگرها به صØÙ†Ù‡â€ŒØ§ÛŒ است Ú©Ù‡ با گراÙیک کامپیوتری پدیدار می‌شود. خروجی Ú©Ù‡ می‌تواند Ú©ÛŒÙیت هر Ù„ØØ¸Ù‡ از یک بازی را دو چندان کند. این Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØª Ø´Ú¯ÙØªâ€ŒØ§Ù†Ú¯ÛŒØ² با طراØÛŒ دوباره تمامی اجزای Ù…ØÛŒØ· به Ø±Ø§ØØªÛŒ The Last of Us Part 1 را در میان بهترین گراÙیک‌های ØØ§Ù„ ØØ§Ø¶Ø± صنعت بازی قرار می‌دهد. اثری Ú©Ù‡ قرار دادن آن در کنار بازی اصلی Ùˆ تکیه نکردن به خاطرات گذشته، ارزش‌های واقعی آن را نمایان می‌کند. با وجود این Ù¾ÛŒØ´Ø±ÙØªâ€ŒÙ‡Ø§ÛŒ بصری، ناتی داگ از ارتقا صداگذاری بازی چشم‌پوشی نکرده. آنها یکی از بهترین خروجی‌های تاریخ خود را باز هم ارتقا داده‌اند تا ØØ³ قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ† در Ù…ØÛŒØ· بهتر از همیشه به گیمر منتقل شود. عنصری Ú©Ù‡ به غرق شدن در یکی از بهترین دنیاهای خلق شده در صنعت بازی Ú©Ù…Ú© Ùˆ ØØ³ÛŒ واقع‌گرایانه را برای مخاطب خلق می‌کند. ÙØ±Ù‚ÛŒ نمی‌کند، قسمت اول این مجموعه را تجربه کرده‌اید یا نه، The Last of Us Part 1 می‌تواند هر گیمری را برای ساعت‌ها میخکوب کرده Ùˆ یکی از بهترین داستان‌های بازی‌های ویدیویی را روایت کند. بازسازی Ú©Ù‡ در ارتقا بازی‌ای Ú©Ù… نقص موÙÙ‚ ظاهر شده Ùˆ نمایشی ÙÙ†ÛŒ از پتانسیل‌های نسل نهم کنسول‌های خانگی است. بسته‌ای Ú©Ù‡ نبود بخش چند Ù†ÙØ±Ù‡ در آن، بزرگ‌ترین نکته منÙی‌اش Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود.
‫2 دیدگاه ها